Friday 19 September 2014

Cara Menghadapi Karenah Pelanggan

Assalamualaikum.

Pengalaman bekerja di bidang perbankan dan pelaburan memberikan saya peluang mengenali pelbagai perwatakan pelanggan. Ada yang mudah mesra dan peramah seolah-olah sudah mengenali kita . Terdapat segelintir yang amat serius dan mudah meninggikan suara hanya kerana masalah yang kecil.

Di sini ingin saya kongsikan beberapa langkah untuk berdepan dengan pelanggan yang agak "cerewet".

1. Jika bertemu dengan pelanggan yang terus meninggikan suaranya, kita hendaklah mengimbangi kemarahannya dengan menjawab segala "leterannya" secara tenang. Kita akan mendapati dia akan perlahan-lahan merendahkan suaranya kecuali jika dia seorang yang "high pic".

2. Langkah seterusnya kita hendaklah cuba untuk menyelesaikan masalah pelanggan tersebut secepat yang mungkin. Ini akan menunjukkan bahawa kita memberikan komitmen yang tinggi untuk menangani masalahnya.

3. Langkah terakhir yang boleh kita lakukan dengan merujuk masalah tersebut kepada pihak atasan. Mungkin pihak atasan mempunyai cara dan tindakan yang berbeza dan dapat mengatasi masalah tersebut dengan lebih professional.

Langkah-langkah di atas dapat dipraktikkan sekiranya kita berhadapan dengan situasi di atas. "Customer is Always Right" (walaupun kita tahu kesilapan tersebut mungkin berpunca dari pelanggan itu sendiri )


2 comments:

  1. assalamualaikum.

    saya rasa yang ingin puan maksudkan di sini ialah 'kerenah' dan bukannya 'karenah' kan.

    saya perturunkan perbezaan makna kedua-dua perkataan tersebut. Maaf dan terima kasih.

    entri yang bermanfaat menangani pelanggan huru hara.

    http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=karenah&d=10

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Puan.

      Terimakasih kerana memperbetulkan kesilapan saya.
      Dalam proses belajar menulis dengan lebih baik. Insyaallah....

      Delete